הדפסה

בית משפט השלום לתעבורה בעכו פל"א 91-03-20

לפני כבוד השופטת אסתר טפטה–גרדי

בעניין:

1 מדינת ישראל
באמצעות עו"ד שלומי עזרא

המאשימה

נגד

1 תיימור פארס (עצור/אסיר בפיקוח)
באמצעות עו"ד עאדל דבאח

הנאשם
גזר דין
הנאשם שלפני הורשע, על סמך הודאתו, בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ונהיגה ללא ביטוח.
על פי כתב האישום, ביום 28.2.20, סמוך לשעה 18:40, נהג הנאשם ברכב פרטי, תוצרת "מזדה", מ.ר. 7030911, בכפר ראמה. אותה עת נהג כשהודע לו שהוא פסול מנהיגה בתיק 38878-05-18, מיום 9.12.19, למשך 3 שנים, בנוכחותו, ולא הפקיד רישיון נהיגה. אותה עת נהג ללא תעודת ביטוח תקפה.
המאשימה עתרה לעונש של מאסר, מאחורי סורג ובריח, לתקופה שבין 15-24 חודשים, פסילה בפועל, שבין 4-6 שנים, מאסר על תנאי, שלא יפחת מ-10 חודשים ל-3 שנים, פסילה על תנאי ארוכה, וקנס מרתיע. הוטעם שמדובר בעבירה חמורה של נהיגה בפסילה, הנאשם נוהג משנת 2011, וצבר לחובתו עבר פלילי ותעבורתי. בתחום הפלילי לחובתו עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, ידוי אבן/חפץ לעבר רכב במטרה לפגוע בו, הפרעה לשוטר, ועבירת סמים. בתחום התעבורה, עבירות של נהיגה תחת השפעת סמים/אלכוהול וסרוב להבדק בדיקת נשיפה ותיק שכרות. צוין שאך ביום 9.12.19, הורשע הנאשם בת"פ 38878-05-19 (להלן – התיק הפלילי) , בבית המשפט המחוזי בחיפה, בעבירות של סיכון חיי אנשים במזיד בנתיב תחבורה, הפרעה לשוטר ונהיגה בשכרות, ונגזר דינו למאסר בפועל, ל-9 חודשים, בעבודות שירות, ופסילה לתקופה של 3 שנים, לצד רכיבי ענישה נוספים. נוכח העבירות שבוצעו בתיק זה, תוך כדי נשיאת המאסר בעבודות שירות , הופקע המאסר בעבודות שירות, ונגזרו על הנאשם 7 חודשי מאסר בפועל , שעליו לרצותו החל מיום 2.8.20. צוין שהעבירות בתיק שלפני בוצעו פחות מ-3 חודשים, מאז ניתן גזר הדין בתיק הפלילי. בית המשפט התבקש להשית מאסר במצטבר למאסר שעל הנאשם לרצות ביום 2.8.20, בהתאם לסעיף 45 לחוק העונשין.
ב"כ הנאשם עתר, מנגד, להסתפק בפסילה, שנעה בין 3-9 חודשים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס . צוין שמדובר בעבירה ראשונה של נהיגה בפסילה, ותסקירי המבחן, בתיק הפלילי, הצביעו על הליך שיקום ארוך, בעקבותיו הושת על הנאשם, בין היתר, עונש של 9 חודשי מאסר, בעבודות שירות. צוין שבמסגרת התיק הפלילי נעצר הנאשם לתקופה ארוכה באיזוק אלקטרוני, ו הועמד בצו מבחן של שירות המבחן, ושיתף פעולה עם שירות המבחן. אשר לנסיבות ביצוע העבירה, נטען שמשרד הרישוי שלח לנאשם רישיון נהיגה בתוקף, ו הנאשם סבר, בתום לב, שניתן לנהוג ברכב, ונהג בדרך לביצוע עבודות השירות. צוין שבמסגרת הבקשה להפקעת עבודות השירות, קצין המבחן הגיש תסקיר חיובי על המשך שיקום, והצדדים הגיעו להסדר במסגרתו, לאחר קבלת התסקיר המשלים, יופקעו לנאשם 7 חודשים בלבד, לריצוי מאסר מאחורי סורג ובריח. כן צוין שהליך השיקום ימשיך עם המאסר בפועל. נטען שעברו של הנאשם אינו מכביד ויש להתחשב בנסיבותיו האישיות, העדר דמות אב, וההשלכות הטראגיות של רצח אחותו, עליו ועל משפחתו. צוין שאביו נושא כעת מאסר בפועל בגין עבירות שונות, ומכלול נסיבות זה השפיע על מצבם הכלכלי ו האישי של בני המשפחה והנאשם נוטל בנטל הפרנסה . זאת ועוד, הנאשם הודה. בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת.
נהיגה בפסילה היא מבין העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה, אשר המחוקק אף ראה להורות בצידה על עונש של 3 שנות מאסר (סעיף 67 לפקודת התעבורה). התנהגותו של הנאשם משקפת זלזול בחוק ובהחלטת ביהמ"ש ואף סכנה ממשית לשלום הציבור. כך, למשל, באו הדברים לידי ביטוי ב רע"פ 3878/05 בנגוזי נ' מ"י (פורסם בנבו, 26.05.05):
"העבירה אותה עבר המבקש היא חמורה ויש לבטא את חומרתה בענישה מרתיעה. נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סיכונים רבים לביטחונם של נוסעים ברכב והולכי רגל. יתר על כן, ולא פחות מכך, היא משקפת התייחסות של ביזוי החוק וצווי בית המשפט".
בהתייחסו לנהיגה בפסילה, ברע"פ 3943/11 אסלם ברהום נ' מ"י , קבע כב' השופט אליקים רובינשטיין:
" עבירות נהיגה בפסילה ללא ביטוח וללא רישיון, יש בהן לא רק דופי פלילי אלא אף מוסרי כפול: הסיכון המובהק לעוברי דרך (וגם לנוהג עצמו) וזו עיקר, וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות דרכים אם יקרו חלילה, בעת נהיגה כזאת".
ועוד :-
" על בית משפט זה לשלוח מסר צלול וברור לפיו בעבירות מסוג זה, במיוחד כאשר למבקש עבר תעבורתי מכביד, ינקוט בית המשפט במדיניות ענישה מחמירה המשקפת את הסכנה הטמונה בהן לציבור הרחב (רע"פ 221/11 הראל נ' מ"י (לא פורסם))".

מדיניות הענישה הנהוגה
בעפ"ת 59810-07-12 דרור אביטל נגד מדינת ישראל (9.10.12), בהתייחסה למתחם הענישה, בעבירות של נהיגה בפסילה, ציינה כב' השופטת ט' חיימוביץ': " מתחם הענישה הקבוע לעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נע בין מאסר על תנאי בנסיבות קלות באופן מיוחד, עד לתקופת מאסר בת שנה."
בעפ"ת (ב"ש) 43966-08-13 חאלד זידאן נגד מדינת ישראל (21.1.14), צוין מתחם הפסילה בעבירה של נהיגה בפסילה: "הטווח של עשרים וארבעה חודשי פסילת רישיון הינו בתוך מתחם העונש ההולם, אשר נע בין 6 חודשים ועד לחמש שנים."
בעפת 10656-12-12 עאדל חמידי נ' מדינת ישראל (13.5.13), בעבירות של נהיגה בפסילה, פקיעת רישיון נהיגה ורישיון רכב, וללא תעודת ביטוח, כשנפסל בשני הליכים שונים. למערער 22 הרשעות קודמות, האחרונה משנת 2009, ולחובתו רישום פלילי, וריצה מאסר בפועל בגין סחר בסמים. בהרשעה ראשונה של נהיגה בזמן פסילה, נגזרו 3 חודשי מאסר בעבודות שירות ו – 43 ימי מאסר בפועל, אותם ריצה כבר במסגרת המעצר, פסילה בת 24 חודשים, פסילה מותנית, מאסר מותנה בן 8 חודשים והתחייבות. בערעור קוצר המאסר ל – 80 יום, בניכוי 43 ימים, בהם שהה במעצר, כך שתקופה של 37 ימים ישא בעבודות שירות והמאסר המותנה הועמד על 4 חודשים. יתר הרכיבים נותרו על כנם.

בעפת (חי') 6597-09-15 מדינת ישראל נ' מוחמד עוקר (21.1.16), בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, פקיעת רישיון נהיגה למעלה משנה, וללא תעודת ביטוח. למשיב 23 הרשעות בפליליים, ו-16 הרשעות תעבורה, והורשע בעבירות דומות של נהיגה בפסילה, כשהעבירות בוצעו זמן לא רב לאחר שהשתחרר ממאסר בגין ביצוע עבירות דומות. מהתסקיר עלה שקיים סיכוי ממשי לשיקום. ערכאת הערעור אימצה את גזר הדין, בדבר הארכת המאסר המותנה בן 12 חודשים, בשנתיים נוספות, תוך הטלת רכיבי ענישה נלווים, פסילה בת 36 חודשים, הפעלת התחייבות כספית על סך 5,000 ₪ והתחייבות כספית בסך 10,000 ₪. צו המבחן הוארך לתקופה של 3 שנים.
רעפ 4911/13 שמואל יעקובוב נ' מדינת ישראל (2.10.13), בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא תעודת ביטוח. למבקש 38 הרשעות תעבורה , ביניהן, נהיגה ללא רישיון רכב תקף ונהיגה ללא רישיון נהיגה תקף. במסגרת הסדר טיעון, נגזרו עליו 6 חודשי מאסר בפועל, על דרך של עבודות שירות, הפעלת מאסר מותנה, בחופף, פסילה בת 36 חודשים, הפעלת פסילה על-תנאי, בת 3 חודשים, בחופף, 8 חודשי פסילה על תנאי, למשך 3 שנים, וקנס בגובה 1000 ₪. בית המשפט העליון אימץ את פסק הדין, בציינו שנסיבותיו האישיות של המבקש נשקלו באופן ממצה בשתי ערכאות, שכן בנסיבות רגילות היה מתחייב עונש של מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח.
ברע"פ 1211-12 ישראלי נ' מדינת ישראל (15.2.12), בעבירה ראשונה של נהיגה בזמן פסילה, כשלחובתו 86 הרשעות קודמות, נסיבותיו האישיות חריגות, גרוש, מצוי בקשיים כלכליים, נהג בפסילה לצורך הסעת ילדיו לטיפולים רפואיים, ונעדר עבר פלילי. אושר עונש מאסר בפועל למשך 8 חודשים, 24 חודשי של פסילה, ושנת מאסר על תנאי שלא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה. בתסקיר צוין שלצד תפקוד הורי אחראי, בנהיגה מתפקד באופן בלתי אחראי ומתקשה לכבד צוים וגבולות. ערעור ובקשת רשות ערעור נדחו.
ברע"פ 10563/05 ליאור קלפון נ' מדינת ישראל, הנאשם, בן 20, הורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף, כששבועיים קודם לכן הורשע בביצוע עבירה של נהיגה ללא רישיון ונדון שם לפסילה לשנה ומאסר מותנה בן 8 חודשים. בית המשפט המחוזי הטיל על המבקש עונש של 8 חודשי מאסר בפועל, בנוסף להפעלת המאסר המותנה, בחופף. צוין כי אין מקום להאריך תקופת מאסר מותנה משום שעל דרך הכלל יש להפעיל עונש מאסר על תנאי ואילו הארכתו "מטעמים שירשמו", היא החריג, ואלה לא נמצאו. בדחותו את הבר"ע קבע בית המשפט העליון כי המבקש עבריין תעבורתי מועד, השב ונוהג ללא רישיון נהיגה, ונסיבות חיים קשות אינן מהוות צידוק מקל. צוין שהעונש אינו חורג ממתחם הענישה בעבירות שבוצעו.
רעפ 2604/16 עלא אלדין מחאג'נה נ' מדינת ישראל (2.5.18), המבקש הורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף, וללא ביטוח. עברו התעבורתי מכביד, כולל 17 הרשעות קודמות, לרבות, נהיגה בזמן פסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה. המבקש שהה משך 17 ימים במעצר ו - 7 חודשים, ב"מעצר בית" מלא, באיזוק אלקטרוני, ושירות המבחן המליץ על הארכת המאסר המותנה. כב' השופט ח' מלצר אימץ את גזר דינו של בית משפט השלום אשר דן את המבקש ל - 4 חודשי מאסר לריצוי בפועל והפעלתו של עונש מאסר מותנה בן 7 חודשים (4 חודשים בחופף ו-3 חודשים במצטבר, כך שעל המבקש לרצות בסך הכל 7 חודשי מאסר בפועל, בניכוי 17 ימי מעצרו), 6 חודשי מאסר על תנאי, למשך שלוש שנים, 12 חודשי פסילה בפועל (שיחולו מיום שחרורו ממאסר במצטבר לכל עונש פסילה אחר), ו-12 חודשי פסילה על תנאי למשך שלוש שנים.
ברעפ 8253/10 שלמה גיא נ' מדינת ישראל (9.1.11), הורשע המבקש בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף. נגזרו עליו 6 חודשי מאסר על תנאי, פסילה ל – 3 חודשים, פסילה מותנית, קנס בסך 750 ₪ וחתימה על התחייבות. ערעור של המשיבה התקבל והוחלט להחמיר בעונשו – על המבקש הוטלו מאסר בפועל של שנה, פסילה למשך 3 שנים, פסילה מותנית של 6 חודשים למשך 3 שנים, מאסר מותנה של 6 חודשים למשך 3 שנים וקנס בסך 750 ₪. בית המשפט ציין כי המבקש נוהג תקופה של למעלה מ – 20 שנה כשאין ברשותו רישיון נהיגה. בר"ע שהגיש נדחתה תוך שצויין כי העונש שהוטל ראוי בנסיבות העניין.
מהפסיקה האמורה עולה שמתחם הענישה בעבירה של נהיגה בפסילה, יכול לנוע ממאסר מותנה, בנסיבות מקלות, שכוללות נהיגה בפסילה בפעם הראשונה, ועבר תעבורתי שאינו מכביד, או סיכויי שיקום ברורים, ועד שנת מאסר, במקרה שמדובר בעבירה חוזרת ונשנית או עבר תעבורתי מכביד. רכיב הפסילה יכול לנוע בין 6 חודשים, ברף התחתון, ועד 5 שנים, ברף העליון, לצד רכיבי ענישה נוספים.
כפי שהובא בהרחבה, הן המחוקק והן ביהמ"ש העליון רואים בחומרה רבה עבירה של נהיגה בזמן פסילה, המבטאת זלזול בחוק ובהחלטות בתי המשפט. יתירה מכך, הנוהג ברכב ביודעו שחל עליו איסור לעשות כן, מעיד שאינו מייחס חשיבות להגבלות שהטילו עליו הרשויות. נהיגתו טומנת בחובה סיכון לנוסעים עמו ולמשתמשים אחרים בדרך. יצוין שהנאשם נכח בדיון בו נפסל ולא הפקיד רישיון נהיגה , ופחות משלושה חודשים לאחר שהוטלו עליו מאסר בעבודות שירות ופסילה, בגין עבירות תעבורה חמורות, ועבירה פלילית, הרהיב עוז ונהג בפסילה.
הנאשם נוהג משנת 2011, ולחובתו 5 הרשעות קודמות. הרשעה אחרונה, מיום 9.12.19, בתיק הפלילי, כוללת עבירות של נהיגה בשכרות, סיכון אדם בנתיב תחבורה, והפרעת שוטר במילוי תפקידו, בגינ ן הוטלו עליו, בין היתר, מאסר בן 9 חודשים, בעבודות שירות, ופסילה לתקופה של 3 שנים. ביום 17.6.20 הופסקו עבודות השירות , וחלף עבודות השירות הושת על הנאשם מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח, לתקופה של 7 חודשים , כשבית המשפט מקבל את הסכמות הצדדים לעניין זה . הרשעה נוספת, מיום 22.01.15, בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול , בה נדון, בין היתר, למאסר מותנה, בן 7 חודשים, ופסילה בת 8 חודשים.
רישומו הפלילי של הנאשם כולל בנוסף על התיק הפלילי, הרשעה משנת 2016, בגין החזקה/שימוש בסמים לצריכה עצמית.
בתיק הפלילי הוגשו מספר תסקירים. ממסקיר המבחן, מיום 24.2.19, עלה שהנאשם, רווק, בן 24, עובד כאיש אחזקה, לא גויס לצבא עקב מעורבות בפלילים. דיווח שאחותו נרצחה, לפני שלוש שנים, בהיותה בת 24, כשהרקע לרצח לא ברור, ציין שהרצח השפיע בצורה ניכרת על האוירה המשפחתית ומצבו הנפשי, והובילו לצריכת כמוי ות לא מבוקרות של אלכוהול. בשנתיים האחרונות פנה לטיפול ומאז מצבו הרגשי והנפשי מאוזן באמצעות טיפול תרופתי. דיווח שאביו מכור לסמים ונושא מאסר בפועל, בשל הרשעה בשוד מזוין. מהתסקיר עולה שהנאשם הפסיק בכוחות עצמו את שתיית האלכוהול, וחזר לנהל אורח חיים יציב לצד עבודה סדירה. שירות המבחן התרשם שהנאשם מתמודד , מגיל צעיר, עם קשיים רגשיים, משפחתיים וכלכליים . צוין ש הנאשם הביע צער וחרטה כנים על מעשיו והראה נכונות להשתלב בהליך טיפולי. נוכח השתלבותו בהליך טיפולי קבוצתי ופרטני המליץ השירות להשית עליו עונש מאסר בעבודות שירות, ולהעמידו בצו מבחן , למשך שנה וחצי, לפקח על שיקומו. מתסקיר משלים עלה שהנאשם מתמיד בטיפול ונמצא מתאים להשתלב בקבוצה ייעודית לעבירות תעבורה ושימוש באלכוהול, ושירות המבחן חזר על המלצותיו. מתסקיר משלים נוסף עלה שהנאשם החל להשתתף במסגרת הקבוצה, והתמיד במפגשים. שירות המבחן התרשם שהנאשם קיבל אחריות למעשיו, מבין את הבעייתיות בהתנהגותו, ועורך שינוי משמעותי בדפוסי חשיבתו ובהתנהלותו. צוין ששירות המבחן התרשם שהנאשם מביע מוטיבציה להמשך טיפול ולשינוי באורח חיים, ועל כן חזר על המלצותיו הקודמות להמשך ההליך השיקומי.
לאחר ששקלתי את מכלול הנסיבות, נוכח חומרתה של עבירה של נהיגה בפסילה, ונוכח עברו התעבורתי של הנאשם, שכולל עבירות חמורות של נהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת אלכוהול, ובתיק הפלילי, לצד עבירה של נהיגה בשכרות, הורשע בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, והפרעת שוטר במילוי תפקידו, כשהעבירה שלפני בוצעה בפרק זמן של פחות משלושה חודשים מאז נפסל, בנוכחותו, הרי שאין מנוס מהשתת רכיב של מאסר.
עם זאת, יש להתחשב בכך שמדובר בעבירה ראשונה של נהיגה בפסילה ונסיבות חייו האישיות של הנאשם, צעיר, שנמצא בתחילת דרכו, מורכבות ו חריגות. נסיבות אלה , כמתואר בתסקירים, השפיעו עליו בהיבט הנפשי ובפן הכלכלי, ובשנתיים האחרונות, כעולה מהתסקיר, פנה לטיפול. זאת ועוד, מ תסקירי המבחן עלה שהנאשם השתלב בהליך טיפולי ייעודי בתחום התעבורה, הביע חרטה על מעשיו, מנהל אורח חיים יציב ועבודה סדירה, ועורך שינוי משמעותי בדפוסי חשיבותו ובהתנהגותו. על כן ה מליץ שירות המבחן בתיק הפלילי, בין היתר, על נשיאת מאסר בעבודות שירות.
21. בהינתן האמור, לאחר שהבאתי בחשבון את מכלול השיקולים ואת מתחם הענישה, שוכנעתי שבנסיבות ביצוע העבירה, וחומרתה, ונוכ ח עברו התעבורתי של הנאשם, ונסיבות חייו האישיות, יש להשית על הנאשם מאסר בן חודשיים, מאחורי סורג ובריח . את המאסר ישא הנאשם בחופף למאסר אותו עליו לשאת בתיק הפלילי.
לצד זה יש לבטא את חומרת העבירות בפסילה ארוכה, בת שנתיים, שתרחיק את הנאשם מהכביש, ותמנע ממנו לשוב ולבצע עבירות דומות משך תקופה ארוכה. נוסף על כך יש להשית ענישה הצופה פני עתיד, בדמות מאסר על תנאי, פסילה על תנאי והתחייבות . עקב המאסר ומצבו הכלכלי והמשפחתי הייחודי, לא אשית על הנאשם קנס.
22. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. אני דנה את הנאשם לחודשיים מאסר בפועל.
המאסר ירוצה בחופף למאסר שעל הנאשם לשאת בת"פ 38878-05-18, מיום 17.6.20.

הנאשם יתייצב למאסרו בבית המעצר קישון ביום 2.8.20 עד השעה 10:00, או על פי החלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות או דרכון. על הנדון לתאם את הכניסה למאסר, כולל האפשרות למיון מוקדם, עם ענף אבחון ומיון של שב"ס, טלפונים: 9787377 - 08, 9787336 - 08.

לשם הבטחת התייצבותו לריצוי עונשו יחתום הנאשם על ערבות ע"ס 10,000 ₪, וכן יפקיד בתוך שלושה ימים ערבות צד ג' על סכום דומה. כמו כן ניתן כנגד הנאשם צו עיכוב יציאה מהארץ. אם לא ימלא הנאשם את התנאים שלעיל, ייעצר ויתחיל בריצוי עונשו באופן מיידי.

2. אני דנה את הנאשם ל- 6 חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים. לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה, או של נהיגה בזמן פסילה.

3. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 24 חודשים, החל מיום שחרורו מהמאסר, במצטבר לכל פסילה אחרת.

מניין הפסילה ייחל מתום מאסרו.

4. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.

5. לאור מאסרו, לא מצאתי להשית על הנאשם קנס ואני מורה לו לחתום על התחייבות כספית על סך 2,500 ₪, לבל יעבור עבירה בה הורשע בתיק זה שנתיים מהיום.

הנאשם יחתום על ההתחייבות בתוך עשרה ימים, ואם לא יעשה כן ייאסר למשך שבעה ימים.
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.

ניתן היום, ט"ז תמוז תש"פ, 08 יולי 2020, במעמד הנוכחים